אבחון פסיכולוגי התפתחותי
אבחון פסיכולוגי התפתחותי נועד לעזור להורים ולצוות החינוכי להבין את היכולות של הילד, תחומי הקושי עמם מתמודד והפערים בין התחומים השונים. מטרת האבחון היא לתת המלצות ביחס למסגרת החינוכית המתאימה לילד (מסגרת רגילה, מסגרת רגילה עם סייעת, גן טיפולי או גן תקשורתי), להמליץ ולכוון ביחס להתערבויות במוקדי קושי וכן לטפל ולהדריך את ההורים בטיפול פסיכולוגי.
האבחון הפסיכולוגי ההתפתחותי מוכר על ידי השירותים הפסיכולוגים ותקפים בוועדות אפיון וזכאות של מחלקת החינוך בעיריות. בוועדות אפיון וזכאות מתקבלות החלטות בתיאום עם רצון ההורים לגבי המסגרת החינוכית המתאימה לילד ולגבי מתן עזרה וטיפולים בתוך המסגרת החינוכית.
האבחון הפסיכולוגי ההתפתחותי מוכר על ידי ביטוח לאומי לצורך מתן קצבת נכות לילדים על הספקטרום האוטיסיטי וכן לילדים עם עיכובים התפתחותיים.
הסיבות לביצוע של אבחון פסיכולוגי התפתחותי יכולות להיות איחור התפתחותי, עיכוב שפתי, קשיים במוטוריקה עדינה וגסה, קשיים רגשיים והתנהגותיים, קשיים במשחק וקשיים חברתיים. הגילאים מהם ניתן לעשות אבחון פסיכולוגי התפתחותי הם גילאים צעירים של מספר חודשים.
אבחונים אלו מבוצעים במקרים בהם לתינוק או לפעוט ישנו איחור התפתחותי מסיבה ידועה או מסיבה שאינה ידועה, כאשר התינוק או הפעוט זקוק למסגרת של מעון יום שיקומי טיפולי או לעזרה של סייעת במעון יום המוכר על ידי הרווחה (למשל, מעונות של ויצו, נעמ"ת, מעונות של אמונה או של התמ"ת) וכן כאשר נזקק להכוונה לטיפולים פרא רפואיים כוללניים.
אבחון פסיכולוגי התפתחותי
אבחונים פסיכולוגים לילדים
אבחון פסיכולוגי התפתחותי לפעוטות ולילדים בגיל הרך בשנות החיים הראשונות מבוצע אבחון התפתחותי אשר מטרתו למקד את הקשיים אשר עולים בתפקודו של הילד בחיי היום
ההערכה הפסיכולוגית ההתפתחותית
ההערכה הפסיכולוגית ההתפתחותית מהווה סקירה של יכולות, תפקודים והישגים של הילד לשם מתן ייעוץ, קידום ושיפור. האבחון הפסיכולוגי נעשה באמצעות כלי אבחון פורמליים מתוקננים, תצפיות,
מסגרות חינוכיות של החינוך המיוחד וקבלת עזרה בתוך המסגרת החינוכית
חלק מההמלצות של האבחון הפסיכולוגי מתייחסות לצרכים של הילד בתוך המסגרת החינוכית: סיוע של גננת שיח בגן רגיל– סיוע כזה מתאים לילד שהתפתחותו הכללית תקינה,