מסגרות חינוכיות של החינוך המיוחד וקבלת עזרה בתוך המסגרת החינוכית

חלק מההמלצות של האבחון הפסיכולוגי מתייחסות לצרכים של הילד בתוך המסגרת החינוכית:

  1. סיוע של גננת שיח בגן רגיל– סיוע כזה מתאים לילד שהתפתחותו הכללית תקינה, אך יש לו קשיים ממוקדים בחלק מהתחומים, כגון בשפה, בהבנה או במיומנויות למידה בהם גננת השיח יכולה לתת עזרה ומענה בתוך המסגרת של הגן. גננת השיח ניתנת על פי קריטריונים של משרד החינוך, והסיוע כולל כשעה או שעתיים שבועיות בהן הילד מקבל עזרה פרטנית מגננת השיח בתוך הגן.
    על מנת לקבל סיוע זה יש לעבור ועדת שילוב, ובוועדה זו על פי שאלונים שהגננת ממלאת וחוות הדעת המקצועיות נקבעת הזכאות לעזרה זו בגן.
  2. ביקור בגן רגיל בליווי סייעת – סיוע זה מתאים לילדים המתקשים בתפקוד בגן, באופן שנזקקים לסיוע של משלבת או סייעת שעוזרת בתיווך חברתי, במעברים בין פעילויות ובהצטרפות מותאמת לפעילויות ולשגרת היומיום בגן. הסייעת יכולה לסייע לילד להשתלב בחברת ילדים בני גילו בתחום החברתי, ההתנהגותי, השפתי והתקשורתי. על מנת לקבל סייעת לילד בגן ישנם קריטריונים והנחיות ברורות של משרד החינוך, ויש צורך לעבור ועדת שילוב במחלקת החינוך בעירייה. הזכאות נקבעת על פי שאלונים שממלא הגננת ועל פי המלצות האבחון הפסיכולוגי שהילד עבר והערכות פרא רפואיות ורפואיות נוספות.
  3. מעון יום שיקומי– המעון השיקומי מיועד לפעוטות עם איחורים התפתחותיים משמעותיים. המעונות מיועדים לפעוטות הקטנים מגיל שלוש שנים. במעונות השיקומיים הילדים מקבלים טיפולים אינטנסיביים בתחומים הפרא-רפואיים (קלינאות תקשורת, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיה), קיים ליווי של צוות מקצועי (פסיכולוג ו/או עובדת סוציאלית) והצוות הגני כולל גננות של חינוך מיוחד וסייעות בעלות הכשרה מתאימה לסייע לטפל ולקדם את הילד ולתת מענה לצרכיו הכוללניים. לרב מסגרות אלו מיוחדות לכ- 8 ילדים בגן.
    על מנת לקבל זכאות למעון יום שיקומי יש צורך לעבור ועדת השמה בעירייה, במחלקת הרווחה.
    איחור התפתחותי משמעותי הינו ציון באבחון הפסיכולוגי או הרפואי של DQ הנמוך מ- 55 . לעיתים גם ילדים עם ציון הנמוך מ- 62 זכאים להיכנס למעונות יום שיקומיים. ילדים אשר זכאים למעון יום שיקומי צריכים להיות מוכרים גם על ידי ביטוח לאומי, ולרב מקבלים קצת נכות בגין האיחור ההתפתחותי שאותו הם מציגים.
  4. מעון יום שיקומי- תקשורתי – לפעוטות הקטנים מגיל שלוש שנים– מיועד לפעוטות עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי (ASD). במעונות יום שיקומים-תקשורתיים הילדים מקבלים טיפולים אינטנסיביים בתחומים הפרא-רפואיים (קלינאות תקשורת, מרפאה בעיסוק, טיפול רגשי) עם דגש על התחום התקשורתי בין יתר התחומים. במעונות אלו קיים ליווי של פסיכולוג או עובד סוציאלי הנותן הדרכות להורים. הצוות הגני הוא בעל הכשרה מתאימה לסייע, לטפל ולקדם את הילד ולתת מענה לצרכיו הכוללניים עם דגש על תחומי התקשורת, השפה, התחום ההתנהגותי והתחום החברתי. לרב מסגרות אלו מיוחדות לכ- 8 ילדים בגן.
    על מנת לקבל זכאות למעון יום שיקומי-תקשורתי יש צורך לעבור אבחון פסיכולוגי ואבחון רפואי בהם ניתנת אבחנה של ASD, לקבל הכרה בביטוח לאומי ולעבור ועדת השמה בעירייה במחלקת הרווחה. מעון יום שיקומי-תקשורתי הוא מסגרת עם מעט ילדים ואנשי צוות רבים ומתאפשר בהם סיוע וליווי לצרכים הכוללניים של הילדים.
  5. מסגרת גנית חינוכית טיפולית עם דגש על התחום התקשורתי (גן תקשורת) החל מגיל שלוש שנים-עד גיל שש שנים. מסגרת זו מתאימה לילדים שקיבלו אבחנה של הפרעות בתקשורת (ASD). בתוך המסגרת החינוכית ניתנים טיפולים פרא רפואיים כוללניים עם דגש על תחום התקשורת וניתנת בהם הדרכה להורים וליווי של צוות רב מקצועי לילדים. לרב מסגרות אלו מיוחדות לכ- 8 ילדים בגן.
  6. גן למעוכבי התפתחות/ גן שפתי– מסגרת חינוכית המיועדת לילדים מעל גיל שלוש, עם עיכובים התפתחותיים בחלק מתחומי ההתפתחות. לרוב במסגרת של גן שפתי יש עד 12 ילדים ונמצאים בתוך המסגרת אנשי צוות פרא רפואיים וגננת של חינוך מיוחד הנותנים מענה לצרכים של הילדים בתחומים השונים.
    הזכאות לגנים אלו נקבעת לאחר אבחון פסיכולוגי ו/או רפואי או אבחון של קלינאית תקשורת בנוסף לשאלוני גננת ומותנה באישור של ועדת ההשמה במחלקת החינוך בעירייה.
  7. גן לילדים עם לקויות מוגדרות– גנים לילדים עם לקויות מוגדרות (גן מיח"א- לילדים עם לקויות שמיעה, גן אלי"ע- לילדים עם לקויות ראייה, גן לילדים עם קשיים מוטוריים- CP)- גנים הנותנים מענה ספציפי על פי צרכיהם של הילדים, עם אנשי מקצוע ייעודיים שמטרתם לטפל בקשיים הממוקדים אשר מציגים הילדים.
    הזכאות לגנים אלו נקבעת לאחר אבחון פסיכולוגי ו/או רפואי ומותנה באישור של ועדת ההשמה במחלקת החינוך בעירייה.
דילוג לתוכן