חרדה
- בסיס להתפתחות ודבר שמעכב התפתחות
- חדר הטיפול כמיכל לחרדה
- יכולת הסמלה היא יכולת התפתחותית- לחקות נגיסה של עוגה או לאכול באמת את העוגה מפלסטיק/ את התמונה בספר
- לעיתים מטפלים בהתנהגות הנראית ולעיתים מטפלים בעולם הפנימי
- התנהגות חזרתית מארגנת, מספקת גרייה סנסורית
- במשחק- נרצה לראות שהמשחק מתקיים בתוך מרחב של יחסים- עם אפשרות להרחבה וכן שמי שמשחק נותן לאחר להיכנס וכך חש בנפרדות.
- כאשר יש חזרתיות על אותו תסריט זה לא משחק סימבולי.
- בחדר מתאמנים להיות ביחד, לעשות דברים יחד, לא שוברים דברים.
- סימבוליות אמיתית חייבית להניח נפרדות. "לא" הינה מילה ראשונה של נפרדות.
- הילד בחדר בודק כמה הוא חזק, כמה הוא יכול, מי חזק ממי.
טראומה
פוגעת ביכולות ויסות, ביכולת לחקור ובאמון.
בטיפול
חשוב לדבר על אירועים מפחידים שקרו.
לסייע לכל הורה לפתח יחסים בטוחים ומוגנים עם הילד.
עוזר לילדים להתמודד כשהם מרגישים מובנים ונתמכים.
טיפוח עמדה אמפטית של ההורה לחווית הילד.
תרגום חווית הילד להורה.
שכל הורה לא יגיב רק לצרכים שלו.
חשוב לבחון חיבורים והשלכות של הטראומה על הילד.